Selasa, 20 September 2016

Asas Menghindari Nafsu Syahwat

Tajuk sangat serius.huhu. Isinya aku dapat dari dalam youtube, penceramah dia namanya Buya Yahya, tak kenalpun tapi isinya baik, Alhamdulillah. Isinya ialah;

Untuk menghindari nafsu syahwat, pintunya yang pertama adalah untuk sedar yang ianya bahaya untuk kita. Bila kita telah sedar ia bahaya, barulah kita akan menghindarinya. Umpama kita masuk berteduh di dalam gua, jika kita tidak sedar di dalamnya banyak tulang belulang, kita takkan keluar/menghindari gua itu.

Nafsu syahwat ini boleh dibahagikan kepada 2 iaitu yang datang tiba-tiba dan yang dicari.

Yang datang tiba-tiba ini mudah diubati iaitu dengan hanya ambil wuduk dan baca Al-Quran. Contohnya kita bekerja atau belajar, tiba-tiba kita teringat kenangan silam yang membuatkan kita jadi tak keruan dan lantas menekan hati, nak dilampias tiada pula isteri, berniat pulalah untuk melayari laman lucah. Jadi, melawanlah kita dengan mengingati zina itu hina dan zina hanya dihadapi oleh insan yang rendah tarafnya (imannya).

Nafsu syahwat yang dicari sukar diubati, contohnya melihat gambar yang membangkitkan syahwat di media sosial dan melayari laman pornografi. Umpama kita mencari makanan yang enak, pasti dijumpai (kecuali kedai tutup.huhu)

Penegasan, pintu pertama untuk menghindari nafsu syahwat adalah untuk menyedari ianya bahaya, dan kemudian barulah berguna ilmu untuk kita memikirkan cara menghindarinya. Okay, tamat.

(Nafsu syahwat yang dimaksudkan di atas ialah nafsu yang datang tetapi tiada tempat untuk dilampiaskan. Nafsu syahwat amat penting dalam hidup terutama jika mempunyai pasangan. Jika tiada pasangan, gunalah tips di atas)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan